שילוב מוצרים-הצבת המוצרים בתוך תוכניות הטלוויזיה ושילובם בהן בתסריט או בסט הצילומים תמורת תשלום.
דוגמא:קטע מהתוכנית "מיקי שמו אופה מהלב"-
*בתוכנית מיקי שמו אופה מהלב אנו צופים בקונדיטור מיקי שמו מכין מתוקים וקינוחים.בתוכנית זו משולבים מוצרים רבים.
בפרק אותו אני מציגה שמו אופה עוגת גבינה.בתחילת התוכנית הוא מכין את המוצרים והוא מציג את הגבינה בה הוא משתמש,גבינת ריקוטה והצופים יכולים לראות שזוהי גבינה של גד,יש תקריב לגבינה והלוגו של גד מופיע עלייה.בנוסף מיקי שמו משבח את הגבינה ומוסיף:"יש לה טעם של חלב עשירה מאוד,גם בסידן."(00:22-00:33)
דוגמא:קטע מהתוכנית "מיקי שמו אופה מהלב"-
*בתוכנית מיקי שמו אופה מהלב אנו צופים בקונדיטור מיקי שמו מכין מתוקים וקינוחים.בתוכנית זו משולבים מוצרים רבים.
בפרק אותו אני מציגה שמו אופה עוגת גבינה.בתחילת התוכנית הוא מכין את המוצרים והוא מציג את הגבינה בה הוא משתמש,גבינת ריקוטה והצופים יכולים לראות שזוהי גבינה של גד,יש תקריב לגבינה והלוגו של גד מופיע עלייה.בנוסף מיקי שמו משבח את הגבינה ומוסיף:"יש לה טעם של חלב עשירה מאוד,גם בסידן."(00:22-00:33)
לאחר מכן הוא ממשיך להוסיף עוד גבינה עם מכסה כחול סימן ההיכר של מחלבת גד,ומוסיף לה גם תיאור קצר המונה את יתרונותיה.(00:40-00:50)
כשהוא מתחיל להכין את בלילת העוגה הקופסאות הריקות מהן הוא הוציא מגבינה נשארות ברקע עם המכסה הכחול והלוגו של גד שעליהן אמר בהתחלה שהן עשירות ברכיבים תזונתיים טובים.שמו משווק את הגבינות לאורך כל ההכנה.
בהמשך התוכנית הוא מודיע שהוא עובר להקצפת החלבונים וכאשר הוא מכוון את מהירות המיקסר יש זום על הלוגו של המיקסר-KENWOOD MIX,שנמצא ליד מד המהירות(2:41-2:44).המיקסר מופיע גם על הדלפק בו הוא אופה לאורך כל התוכנית.
שילוב מותגים בעלילה-הטמעה של מותג,שירות או מוצר כחלק בלתי נפרד מהעלילה של יצירת הטלווזיה.
דוגמא:הסרט "סקס טייפ"(sex tape)-
*בסרט "סקס טייפ" מגלמים ג'ייסון סיגל וקמרון דיאז זוג שנשוי שנים,ולאחר 2 ילדים התשוקה בינהם דעכה.לילה אחד הם מנסים לחדש אותה ומתעדים זאת באמצעות האייפד.אך הסרטון עולה לענן (תוכנה של אפל המסנכרנת את כל המכשירים שברשותך כך שלכולם יהיה את אותה המדיה,המוזיקה וכו'),והבעיה היא שהבעל חילק אייפדים לשכנים,לחברים ואפילו לדוור.השניים יוצאים למסע כדי למצוא את כל האייפדים ולמחוק את הסרטון מהמכשירים.לאורך כל הסרט מוצגים אייפדים ומחשבים ניידים עם הלוגו של חברת אפל,הלוגו של התפוח.האייפדים ושירות הענן שלהם הם הדבר המרכזי סביבו נעה העלילה.הדמויות בסרט גם משבחות את האייפדים ללא הפסקה ומונות את יתרונותיהם:הם חזקים,עמידים,המצלמה איכותית,אפשר לערוך בהם סרטוני וידאו בקלות ועוד.
הסרט כולו הוא למעשה פרסומת סמויה לחברת אפל.התסריט נכתב כדי להכניס כמה שיותר זמן פרסום לאפל.
שקיפות-הפיכת האינטרסים המסחריים המוטמעים בתוכן לשקופים וגלויים לציבור.עיקרון השקיפות יכול להיות מיושם בשני ערוצים מקבילים:סימון-סימון ברור של תכנים שהופקו במימון מסחרי תוך שילוב של הגורם הממן,ודיון-דיון ציבורי בנושא.
דוגמא:מאסטר שף עונה 5 פרק 19-
*בכל התוכנית מופיעים קטעים קצרים בהם כל פעם מתמודד אחר מתראיין ומדבר על החוויה שלו מהתוכנית,או על קטע מסויים עליו הוא רוצה לדבר (לדוגמא 08:45-8:50).ברקע שמאחורי המתמודד שמדבר יש סירים ומחבתות בצבעי אדום,כתום וצהוב שהם הצבעים של הלוגו של שופרסל.
כאשר המתמודדים חוזרים למטבח רואים אותם מוציאים את המוצרים משקיות של שופרסל (09:01-09:06).
לכן עיקרון השקיפות מיושם כאן ע"י סימון.יש סימון ברור שהתוכנית הופקה במימון מסחרי של שופרסל,מכיוון שמשלבים את שופרסל לאורך כל התוכנית במוצרי הגלם להכנת המנות ובצבעי הרשת בכל מקום.
שאלת מחקר-האם הפרסומת הסמויה אפקטיבית יותר מן הפרסומת הגלויה?
כיום המפרסמים יכולים לבחור האם לפרסם בצורת פרסומת גלויה,כלומר פרסומת המשודרת במהלך הפסקת הפרסומות בשידור,פרסומת אשר הצופים מודעים לכך שזו פרסומת.או לבחור באפשרות השנייה ולפרסם בצורת פרסומת סמויה כאשר הפרסומת היא בתוך התוכנית עצמה,ואין לדעת מתי יש פרסומת למוצר כלשהו.אז מהי בעצם שיטת הפרסום היותר אפקטיבי?
כאשר המפרסם בוחר לפרסם בתקשורת פרסומת גלויה של מוצר מזון,לדוגמא שניצלים של מאמא עוף,אנו רואים כמה האוכל נראה מגרה וטעים.בנוסף ברקע שומעים שהמוצר ללא חומרים משמרים ועוד יתרונות שלו.אך כיום ניתן לדלג על פרסומות באמצעות מכשירי הקלטה למינהם,ניתן להחליף לערוץ אחר בזמן שהפרסומת משודרת או להתעלם מהפרסומת ולהתעסק בסמארטפונים.
לעומת זאת כאשר המפרסם בוחר לפרסם בתקשורת בפרסום סמוי,הפרסומת היא חלק מהתוכנית עצמה, ולכן אי אפשר לדלג עליה או להתעלם ממנה.המפרסמים בוחרים בשיטות כמו שילוב מוצרים,
ולכן כאשר נראה בתוכנית בישול שהשף משתמש בסכין או מיקסר מחברה מסוימת נחשוב שזה המוצר מהחברה הכי איכותית,שמאפשר תוצאות טובות וכך בלא מודע נרצה לקנות דווקא את המוצר שהשף השתמש בו.שיטה נוספת היא שילוב מותגים בעלילה,ומבלי משים לב אנחנו נצפה בתוכנית אהובה או סרט שלם,בלי לדעת שקיים מותג מסויים עליו כתבו את התסריט כדי לשווק אותו.
בנוסף,כאשר נראה דמות שאנחנו מעריצים בטלוויזיה לובשת מותג אנחנו נחוש אמפתיה למותג הספציפי הזה רק בגלל ההערצה והאהדה כלפי הדמות שלבשה או השתמשה בו.
הצופים לא מבחינים באינטרסים המוגדרים של המפרסמים כמו בפרסומות גלויות והם מצליחים להסוות את המניע המסחרי העומד מאחורי זה.
לכן אני חושבת שהפרסומות הסמויות הן אפקטיביות יותר,מכיוון שהצופה לא יכול להעביר אותן כמו שאפשר לעשות בפרסומות גלויות.הפרסום הסמוי מטמיע בתת מודע של הצופים את המוצר או הסימן המסחרי של אותו מוצר,ולכן הסיכויים שהצופים יצרכו מוצרים בדרך של פרסום סמוי גבוה יותר.
רפלקציה:
למדתי המון מזירת פרסום סמוי.למדתי שכיום אין תוכן ללא פרסום אפילו בסרטים שלא קשורים לעולם הטלוויזיה.הצופים לא יכולים להתחמק מהפרסומות שמגיעות מכל כיוון ועובדה זו מכעיסה אותי.
להבא כאשר אני ארכוש מוצר אני אחשוב לפני האם אני רוכשת אותו בגלל שנחשפתי אליו בפרסומת,ואם כן האם אני באמת צריכה לרכוש אותו?
היה לי קשה לעבוד על זירה זו מכיוון שלמדנו אותה בכיתה לפני זמן רב ודי שכחתי את החומר,וגם מפני שהיא מאוד מצומצמת.המושגים מאוד דומים זה לזה ואפשר לראות שבכל הדוגמאות שניתחתי למרות שהן שייכות למושגים שונים הן דומות.
בנוסף גם היה לי קצת עצוב להכין את הזירה הזו כי זוהי הזירה האחרונה וסיימנו תקשורת.
כשהוא מתחיל להכין את בלילת העוגה הקופסאות הריקות מהן הוא הוציא מגבינה נשארות ברקע עם המכסה הכחול והלוגו של גד שעליהן אמר בהתחלה שהן עשירות ברכיבים תזונתיים טובים.שמו משווק את הגבינות לאורך כל ההכנה.
בהמשך התוכנית הוא מודיע שהוא עובר להקצפת החלבונים וכאשר הוא מכוון את מהירות המיקסר יש זום על הלוגו של המיקסר-KENWOOD MIX,שנמצא ליד מד המהירות(2:41-2:44).המיקסר מופיע גם על הדלפק בו הוא אופה לאורך כל התוכנית.
שילוב מותגים בעלילה-הטמעה של מותג,שירות או מוצר כחלק בלתי נפרד מהעלילה של יצירת הטלווזיה.
דוגמא:הסרט "סקס טייפ"(sex tape)-
*בסרט "סקס טייפ" מגלמים ג'ייסון סיגל וקמרון דיאז זוג שנשוי שנים,ולאחר 2 ילדים התשוקה בינהם דעכה.לילה אחד הם מנסים לחדש אותה ומתעדים זאת באמצעות האייפד.אך הסרטון עולה לענן (תוכנה של אפל המסנכרנת את כל המכשירים שברשותך כך שלכולם יהיה את אותה המדיה,המוזיקה וכו'),והבעיה היא שהבעל חילק אייפדים לשכנים,לחברים ואפילו לדוור.השניים יוצאים למסע כדי למצוא את כל האייפדים ולמחוק את הסרטון מהמכשירים.לאורך כל הסרט מוצגים אייפדים ומחשבים ניידים עם הלוגו של חברת אפל,הלוגו של התפוח.האייפדים ושירות הענן שלהם הם הדבר המרכזי סביבו נעה העלילה.הדמויות בסרט גם משבחות את האייפדים ללא הפסקה ומונות את יתרונותיהם:הם חזקים,עמידים,המצלמה איכותית,אפשר לערוך בהם סרטוני וידאו בקלות ועוד.
הסרט כולו הוא למעשה פרסומת סמויה לחברת אפל.התסריט נכתב כדי להכניס כמה שיותר זמן פרסום לאפל.
שקיפות-הפיכת האינטרסים המסחריים המוטמעים בתוכן לשקופים וגלויים לציבור.עיקרון השקיפות יכול להיות מיושם בשני ערוצים מקבילים:סימון-סימון ברור של תכנים שהופקו במימון מסחרי תוך שילוב של הגורם הממן,ודיון-דיון ציבורי בנושא.
דוגמא:מאסטר שף עונה 5 פרק 19-
*בכל התוכנית מופיעים קטעים קצרים בהם כל פעם מתמודד אחר מתראיין ומדבר על החוויה שלו מהתוכנית,או על קטע מסויים עליו הוא רוצה לדבר (לדוגמא 08:45-8:50).ברקע שמאחורי המתמודד שמדבר יש סירים ומחבתות בצבעי אדום,כתום וצהוב שהם הצבעים של הלוגו של שופרסל.
בפרק זה של מאסטר שף בחירת מוצרי הגלם להכנת המנות מתרחשת בתוך סניף של שופרסל.כשמדריכים את המתמודדים מה תהיה המשימה שלהם הפעם,ההדרכה היא מחוץ לסניף של הסופר,וברקע אנו רואים את הלוגו של שופרסל ואת הצבעים של הרשת.
לכל אורך בחירת המוצרים להכנת המנה המתמודדים מסתובבים בסופר,כשכמובן אנו רואים את הלוגו ואת כל מבצעי הסופר.בעיקר מופיעים המון שלטים של הורדת המחירים הגדולה (06:35-06:37),דבר שמתוכנן למשוך קונים לסופר בגלל המבצע האטרקטיבי הזה.כך הצופים משוכנעים ששופרסל הורידה מחירים ויכול להיות שמשתלם יותר לקנות שם. כאשר המתמודדים חוזרים למטבח רואים אותם מוציאים את המוצרים משקיות של שופרסל (09:01-09:06).
לכן עיקרון השקיפות מיושם כאן ע"י סימון.יש סימון ברור שהתוכנית הופקה במימון מסחרי של שופרסל,מכיוון שמשלבים את שופרסל לאורך כל התוכנית במוצרי הגלם להכנת המנות ובצבעי הרשת בכל מקום.
שאלת מחקר-האם הפרסומת הסמויה אפקטיבית יותר מן הפרסומת הגלויה?
כיום המפרסמים יכולים לבחור האם לפרסם בצורת פרסומת גלויה,כלומר פרסומת המשודרת במהלך הפסקת הפרסומות בשידור,פרסומת אשר הצופים מודעים לכך שזו פרסומת.או לבחור באפשרות השנייה ולפרסם בצורת פרסומת סמויה כאשר הפרסומת היא בתוך התוכנית עצמה,ואין לדעת מתי יש פרסומת למוצר כלשהו.אז מהי בעצם שיטת הפרסום היותר אפקטיבי?
כאשר המפרסם בוחר לפרסם בתקשורת פרסומת גלויה של מוצר מזון,לדוגמא שניצלים של מאמא עוף,אנו רואים כמה האוכל נראה מגרה וטעים.בנוסף ברקע שומעים שהמוצר ללא חומרים משמרים ועוד יתרונות שלו.אך כיום ניתן לדלג על פרסומות באמצעות מכשירי הקלטה למינהם,ניתן להחליף לערוץ אחר בזמן שהפרסומת משודרת או להתעלם מהפרסומת ולהתעסק בסמארטפונים.
לעומת זאת כאשר המפרסם בוחר לפרסם בתקשורת בפרסום סמוי,הפרסומת היא חלק מהתוכנית עצמה, ולכן אי אפשר לדלג עליה או להתעלם ממנה.המפרסמים בוחרים בשיטות כמו שילוב מוצרים,
ולכן כאשר נראה בתוכנית בישול שהשף משתמש בסכין או מיקסר מחברה מסוימת נחשוב שזה המוצר מהחברה הכי איכותית,שמאפשר תוצאות טובות וכך בלא מודע נרצה לקנות דווקא את המוצר שהשף השתמש בו.שיטה נוספת היא שילוב מותגים בעלילה,ומבלי משים לב אנחנו נצפה בתוכנית אהובה או סרט שלם,בלי לדעת שקיים מותג מסויים עליו כתבו את התסריט כדי לשווק אותו.
בנוסף,כאשר נראה דמות שאנחנו מעריצים בטלוויזיה לובשת מותג אנחנו נחוש אמפתיה למותג הספציפי הזה רק בגלל ההערצה והאהדה כלפי הדמות שלבשה או השתמשה בו.
הצופים לא מבחינים באינטרסים המוגדרים של המפרסמים כמו בפרסומות גלויות והם מצליחים להסוות את המניע המסחרי העומד מאחורי זה.
לכן אני חושבת שהפרסומות הסמויות הן אפקטיביות יותר,מכיוון שהצופה לא יכול להעביר אותן כמו שאפשר לעשות בפרסומות גלויות.הפרסום הסמוי מטמיע בתת מודע של הצופים את המוצר או הסימן המסחרי של אותו מוצר,ולכן הסיכויים שהצופים יצרכו מוצרים בדרך של פרסום סמוי גבוה יותר.
רפלקציה:
למדתי המון מזירת פרסום סמוי.למדתי שכיום אין תוכן ללא פרסום אפילו בסרטים שלא קשורים לעולם הטלוויזיה.הצופים לא יכולים להתחמק מהפרסומות שמגיעות מכל כיוון ועובדה זו מכעיסה אותי.
להבא כאשר אני ארכוש מוצר אני אחשוב לפני האם אני רוכשת אותו בגלל שנחשפתי אליו בפרסומת,ואם כן האם אני באמת צריכה לרכוש אותו?
היה לי קשה לעבוד על זירה זו מכיוון שלמדנו אותה בכיתה לפני זמן רב ודי שכחתי את החומר,וגם מפני שהיא מאוד מצומצמת.המושגים מאוד דומים זה לזה ואפשר לראות שבכל הדוגמאות שניתחתי למרות שהן שייכות למושגים שונים הן דומות.
בנוסף גם היה לי קצת עצוב להכין את הזירה הזו כי זוהי הזירה האחרונה וסיימנו תקשורת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה